En route: Darwin naar Uluru – Aussie outback trip

Geplaatst op 10 november 2017 by Lia

We wonen nu ruim drie jaar in Australië en we zijn unaniem: Dit is een van de gaafste roadtrips die we ooit gedaan hebben! Daarom in deze blog meer informatie over onze route en waarom je wel/niet naar een bepaalde plaats zou moeten gaan.

Tijdens onze hike in de West MacDonnell Ranges

Als je de tijd hebt, dan is deze trip echt een aanrader! Wij hebben dit in twee weken afgelegd, maar als je vanuit Nederland komt dan raden we aan langer de tijd te nemen. Wij hadden namelijk geen jetlag en zijn gewend om in Australië te rijden.

Onze route van Darwin naar Uluru

Darwin – 2 nachten
Van Sydney vlogen we via Melbourne naar Darwin. Door slecht weer hadden we 2,5 uur vertraging dus we kwamen midden in de nacht in Darwin aan. We sliepen in Mitchell Street, het ‘centrum’ van Darwin. Daar zitten alle kroegen etc. en we konden gewoon zelfs om 2 uur ’s nachts gewoon in ons hotel terecht.

De volgende dag hebben we het rustig aangedaan en Darwin verkend. Vooral de omgeving van Darwin Waterfront vonden we erg leuk: Lekker chillen op een terrasje terwijl we acclimatiseerde in de tropen. ’s Avonds aten we bij visrestaurant Crustaceans on the wharf wat ook daar zit. Aanrader! Wel even reserveren ;)

Een ‘klein’ seafood maal

Je kunt in Mitchell Street ook tussen de krokodillen zwemmen, wel in een afgesloten bak. Dit hebben wij niet gedaan, is niet ons ding. Maar als je in de buurt bent, kun je het overwegen. Als je op zoek bent naar mooie aboriginal kunst dan kunnen we je deze galerie aanbevelen. Wij hebben ons sinds dit jaar redelijk ingelezen in Australische kunst en inmiddels ook best veel galeries bezocht. Achteraf had deze galerie hele mooie dingen (en hebben we ook wel spijt dat we daar niet iets gekocht hebben).

Na nog een ontbijtje bij Alley Cats gingen we per taxi naar Apollo Campers om ons huisje voor de komende twee weken op te halen. Omdat we de Outback ingingen en winkels alleen maar schaarser en duurder zouden worden, hebben we inkopen gedaan bij het winkelcentrum dat op de route lag (volgens mij Coolalinga).

Als je het nog niet wist: In Darwin ben je echt in de tropen!

Wil je dit ook doen, houd er rekening mee dat op zondag alle slijterijen, de liquor shops, gesloten zijn en dat er dus verder nergens kratjes bier etc te koop zijn. Dit is een wet in Northern Territory die niet landelijk is dus wij wisten dat niet. Als je hetzelfde probleem hebt als wij, vraag dan even rond bij wat locals. In Howard Springs zit namelijk een plek waar je wel bier kunt kopen. Dikke tip!

Litchfield National Park – 2 nachten
Na de inkopen gingen we vlug richting het Zuiden. Ergens op die route verdwijnt je bereik/3G dus houd daar rekening mee. Laat mensen weten waar je bent, hoe lang je daar denkt te zijn, wat het kenteken van je auto is enz. Gewoon, just in case!

Bart bij de Florence Falls

Wij hadden trouwens geen 4wd camper dus we waren wat beperkter in de route in de nationale parken. Litchfield is nagenoeg volledig geasfalteerd dus konden we veel zien: De termietenheuvels, Tolmer Falls, Florence Falls, Buley Rockhole en onze favoriet Wangi Falls.

Onze favoriet in Litchfield NP: Wangi Falls

We sliepen in het Litchfield Safari Camp. Geen bereik, wel elektriciteit dus ’s nachts kon de airco aan. Verder een hele basic camping (wat wil je, in the middle of nowhere) zonder vaste plaatsen, verlichting (pikkedonker dus!) en veel muggen dus koop van tevoren nog een spuitbus Bushman’s. Bart was in z’n nopjes want hij kon een fikkie stoken en daarop barbecuen.

Bart en z’n vuurtje

Kakadu National Park – 2 nachten
Na een korte pitstop in Darwin (iets met een vergeten fotocamera-oplader) reden we verder naar Kakadu NP. Dit park is een stuk bekender en groter dan Litchfield. De eerste avond sliepen we op een camping in Jabiru (hier wel bereik) en zagen we de zon ondergaan vanaf de rotsformatie in Ubirr.

Na de zonsondergang bij Ubirr werd het onderweg nog mooier :o

De volgende ochtend vertrokken we vroeg van de camping om naar Kakadu Air te gaan voor een rondvlucht over het niet openbare Arnhemland. Mocht je wat geld over hebben, DOE DAN EEN RONDVLUCHT! Het is niet eens zo heel duur, omdat je met een vliegtuigje gaat. Wij hadden een vroege vlucht en waren daardoor de enigen in het vliegtuigje.

Boven Arnhemland met onder ons onontgonnen natuur en krokodillen!

Na de rondvlucht reden we door naar Nourlangie Rock die we voor een gedeelte beklommen en waar we vlakbij lunchten aan een billabong met o-ve-ral krokodillenwaarschuwingen #yolo :)

Kijk ons hier eens lekker zitten op Nourlangie Rock :)

Ik vond alle bordjes bij de lunch al spannend genoeg, maar Bart rustte niet tot hij daadwerkelijk krokodillen van dichtbij had gezien. De veiligste manier om dat voor elkaar te krijgen, is om een cruise te doen nabij Cooinda. En zo geschiedde. We sliepen op een camping zonder elektriciteit en zeer weinig faciliteiten omdat de ‘echte’ camping vol was (tip: Wees dus op tijd of boek van tevoren!) en boekten de croc cruise.

Zo dichtbij!

Van tevoren was ik (Lia) een beetje sceptisch, maar daar ben ik van teruggekomen: Het was echt heel gaaf om die gigantische beesten van dichtbij te zien. De crocs hadden ook geen last van alle pottenkijkers en bleven gewoon stoïcijns voor zich uitstaren. Dit is goed te zien in ons filmpje.

Leliyn (Edith Falls), Nitmiluk National Park – 2 nachten
Dit nationale park stond niet per se hoog op ons lijstje, maar is uiteindelijk een favoriet geworden. Waarom? Leuke camping (met ’s avonds livemuziek, prachtige watervallen op loopafstand en een relaxte sfeer doordat het niet zo bekend/druk is.

Leliyn is op loopafstand van de camping

We sliepen op de camping bij Edith Falls. Een kleine, eenvoudige camping gerund door twee leuke Aussie dames. Ze hebben een klein restaurantje en zorgen voor een goede sfeer. De hike naar de watervallen is geweldig en de watervallen zelf zijn very instagrammable ;) Go there!

Mataranka – 1 nacht
Mataranka is een dorpje, naja gehucht, van niks. Er zitten enkele warmwaterbronnen die druk bezocht zijn, maar verder is er echt niets te beleven. Wij waren er al op tijd dus hebben een campingplekje bemachtigd, zijn naar de bronnen gegaan, hebben gekookt en zijn op tijd naar bed gegaan. De volgende ochtend zouden we namelijk vroeg gaan rijden.

De enige ‘attractie’ tussen Mataranka en de Marbles is de Daly Waters Pub in Daly Waters. Wij vonden het niet bijzonder, mede doordat het koffieapparaat kapot was. We zijn dus maar verder gereden

Devil’s Marbles – 1 nacht
Het stuk van Mataranka naar Devil’s Marbles is namelijk het langste stuk op de route en geloof ons: Daartussen is er echt niets. We hoopten ruim voor zonsondergang aan te komen, zodat we wat rond konden lopen bij Karlu Karlu (de Aboriginal naam), een mooie zonsondergang mee te pakken en dan de volgende dag door te rijden. Dit is gelukt wat fijn was, want er is daar verder, wederom, verder niets te doen.

Zonsondergang bij Karlu Karlu/Devil’s Marbles

Zorg dat je op tijd op de ‘camping‘ bent. Er zijn geen voorzieningen, alleen wat hutjes waar een wc is. Daar ben ik niet eens gaan kijken ;) We hadden namelijk een wc in de camper. Verder is er een ‘wie het eerst, eerst maalt’ principe en zeker in het hoogseizoen (juli/augustus) is het handig om als eerste te zijn.

Je kampeert letterlijk naast de Devil’s Marbles

Overdag is het prachtig weer, ’s nachts koelt het flink af. Net boven het vriespunt is geen uitzondering dus houd daar rekening mee.

West MacDonnell Ranges (Glen Helen) – 2 nachten
Wow, wow, wow! Wat is het hier mooi! We hadden een buffer ingebouwd voor noodgevallen, maar onze roadtrip verliep super dus hadden we twee dagen ‘over’. De keuze was tussen King’s Canyon en de MacDonnell Ranges. Omdat we geen 4wd hadden, was het qua route makkelijker om naar de MacDonnell Ranges te gaan.

Uitzicht vanaf de camping

We sliepen in een durp dat Glen Helen heet, aan de voet van flinke rotsformaties. Prachtig bij zonsondergang! Wijntje, toastjes erbij… De volgende dag zijn we naar Ormiston Gorge gereden om daar de hiken. En echt, dit was absoluut één van de mooiste hikes die we in Australië hebben gedaan. Vanaf de berg hadden we een prachtig uitzicht over de vallei.

Bovenop de heuvel tijdens de Ormiston Pound hike

En toen we door de vallei de ‘gorge’ inliepen, waren we pas echt sprakeloos. Bovendien waren we daar bijna alleen: De andere toeristen deden alleen het beginstuk bij de heuvel en het einde bij de gorge. We kunnen dus alleen maar zeggen: Ga. Daar. Heen!

Tussen de rotsen van Ormiston Gorge

Alice Springs – 2 nachten
Nadat we nog een paar korte hikes hebben gedaan in de West McDonnell Ranges reden we terug naar Alice Springs waar we twee dagen eerder heel even wat boodschappen hadden gedaan. In Alice Springs hebben we een dag besteed aan het bezoeken van kunstgaleries, omdat we als souvenir van onze jaren in Australië graag een mooi schilderij wilden hebben.

Het beroemde Stuart Highway verkeersbord buiten Alice Springs

Als je niet geïnteresseerd bent in kunst dan is er niet zo veel te doen in ‘Alice’. Er zijn een paar gezellige restaurants en kroegen en je kunt weer even eten/drinken inslaan als je verder rijdt. Wij hebben hier onze camper ingeleverd en een huurauto opgehaald. Je kunt namelijk geen campers inleveren in Yulara/Uluru en we wilden niet heen en weer rijden. Zonde van de tijd, want het is toch zo’n 4 uur enkele reis.

Yulara – 2 nachten
Met een huurauto reden we dus naar Yulura, oftewel het dorpje waar iedereen maar voor één ding komt: Uluru! We verbleven daar in een hotel. Alle accommodatie in Yulara is van één organisatie dus je kunt kiezen tussen duur, duurder, super duur!

Uluru/Ayers Rock

Daarentegen zijn de restaurants daar wel weer redelijk betaalbaar. Of, laat ik het zo zeggen, niet veel duurder dan in de rest van het land. Zeker het barbecuerestaurant in Uluru is een aanrader en zeer betaalbaar. En om het op z’n Brabants te zeggen: Kost wa, hedde wa. Wij hebben ons bezoek aan Uluru lang uitgesteld, om allerlei redenen. Maar we waren allebei onder de indruk toen we er eenmaal waren.

Kata Tjuta

Ook Kata Tjuta, de Olga’s, dat 50km verderop ligt, is absoluut een bezoek waard!   Wij hebben Uluru bij zowel zonsondergang en zonsopgang bezocht en als je de tijd hebt, dan zou ik dit zeker doen. Je bent er immers toch :)

Field of Light – zonsopgang Uluru

Field of Light is een tijdelijke lichtinstallatie en op zich best leuk, maar ook wel een beetje een tourist trap. Aan de andere kant: De andere optie is om zelf in het donker naar Uluru te rijden en zonder enkele verlichting, in een huurauto met overal kangoeroes is dat ook een risico. We zagen in ieder geval bij het verhuurbedrijf twee auto’s staan die een kangoeroe hadden geramd en dat is echt geen pretje.

Zonsopgang bij Uluru

Na het vroege opstaan konden we nog even chillen voordat we naar het vliegveld moesten. Als je vanaf Uluru vliegt, houd je camera in de aanslag want het uitzicht uit het vliegtuig is, met een beetje geluk, spectaculair.

Bye bye Uluru

We hebben vele roadtrips gemaakt in dit geweldige land, maar dit was een trip waar je het ‘echte’ Australië ziet: Rood zand, krokodillen, kilometerslange rechte wegen, kangoeroes, dode kangoeroes en veel sunny days. Het is wel een dure trip, om er te komen en ook om er te zijn dus houd daar rekening mee.

Zie ons andere routeblogs van Australië:

Onze andere routes vind je hier: