En route: De Oostkust van Australië

Geplaatst op 29 november 2016 by Lia

Het is alweer even geleden dat we deze roadtrip maakte, in december 2 jaar haha. Oeps! We waren in eerste instantie niet van plan om hier een blogje over te schrijven, ik vertel verderop waarom, maar we krijgen de laatste tijd redelijk veel vragen over de Oostkust van Australië en of we tips hebben.

Strand c.q. landingsbaan

Strand c.q. landingsbaan op Fraser Island

Nou en of we die hebben! Het is één van de populairste routes. Hm, nee ik denk dé populairste route. Stom dus dat we er niet over geschreven hebben, maar hier komt ‘ie!

Tijdens deze roadtrip hebben we zelf enkele bestemmingen bewust overgeslagen. Brisbane zouden we als stedentrip doen en de Central Coast (ten Noorden van Sydney) hebben we ook even laten schieten. Dat kunnen we namelijk ook voor een lang weekend doen, zoals we gedaan hebben in South West Rocks.

Onze route op Google Maps

Byron Bay – 2 nachten

Het is even doorrijden vanuit Sydney (ruim 800 kilometer) maar dan heb je ook wat. Byron Bay, a.k.a. Byron, is wat ons betreft wat je je inbeeldt als je aan (surfen in) Australië denkt. Een prachtig breed strand, veel surfdudes en –girls, relaxte sfeertje, surfwinkels, hipsters, longboarders…. Zie je het voor je?

Deze leguaan geniet ook van het mooie strand in Byron Bay

Daar staat tegenover dat het er erg druk is in de zomer en uiteraard duur. Deze camping was de duurste van de hele vakantie, maar het gezellige sfeertje maakte alles goed. Aanrader dus!

Eventueel stop in Brisbane

Wij hebben Brisbane overgeslagen tijdens deze trip, omdat we hier een weekend naartoe zouden gaan. Als je toch in de buurt bent, en je hebt tijd, ga dan zeker even naar deze stad.

Het centrum is op loopafstand van hotel Indigo

In het centrum van Brisbane

Rainbow Beach – lunch

We overwogen om in Rainbow Beach te slapen, maar er was niet zo heel veel te zien/te doen dus hebben we er alleen gegeten. Dit strand wordt ook als ‘snelweg’ voor terreinwagens gebruikt, leuk om te zien.

Rainbow Beach is ook wel de strandsnelweg voor 4x4wd's

Rainbow Beach is ook wel de strandsnelweg voor 4x4wd’s

Hervey Bay – 3 nachten

En dan vier je dus Kerstmis op het strand! Wat was het warm! De eerste dag hebben we voor pampus bij onze tent gezeten en zijn we af en toe naar zee gelopen om af te koelen. Op Eerste Kerstdag zijn we naar het geweldige Fraser Island geweest. Absoluut een aanrader!

Fraser Island

Hervey Bay is zelf niet boeiend, maar wij stonden op een camping aan het strand wat alles goedmaakte :)

Aus QLD Hervey Bay strand

Het strand van Hervey Bay, tussen de bomen is de camping

Airlie Beach – 7 nachten

Op Tweede Kerstdag zijn we weer vroeg vertrokken om op tijd in Airlie Beach aan te komen. We hadden het best op kunnen knippen met nog een bestemming, maar we hadden eigenlijk weinig zin om telkens onze tent op te zetten en vooral op te breken. We zouden namelijk op de terugreis ook nog één of twee stops maken.

Airlie Beach vonden we allebei erg leuk en gezellig! Het is de meeste Zuidelijke toegang van de Great Barrier Reef dus Airlie Beach is toeristisch maar op een leuke manier. Een mix van backpackers, camperstelletjes, kamperende families en welgestelde Aussies (een badplaats met luxe appartementen trekt Australische jetset ;)

Snorkelen met onze mooie anti-kwallenbeetpakken :)

Snorkelen in de Great Barrier Reef

Wat we gedaan hebben: Uiteraard een duik-/snorkeltrip naar het rif, Oud en Nieuw vieren (plus uitbrakken), barbecueën, nog een chilldag en een dag op een boot met vrienden. Kortom, echt vakantie vieren.

Net voor Oudejaarsdag moesten we een ‘belangrijke beslissing’ nemen: Gaan we op Oudejaarsdag rijden en vieren we ergens O&N zonder dat we weten of er überhaupt iets is, gaan we op Nieuwjaarsdag op tijd vertrekken of gaan we op 2 januari rijden wat betekent dat we 1800 kilometer in twee dagen moeten rijden?

Het werd het laatste.

Airlie Beach Harbour bij zonsondergang

Belangrijk om hier te vermelden is dat 1800 km rijden hier niet te vergelijken is met 1800km in Europa. Waarom lees je hier.

Dat is de reden waarom we er in eerste instantie niet over wilden bloggen. We raden het iedereen af om ons dit na te doen, want het is gewoon gevaarlijk.

Meligheid na vele uren rijden

Waarom wij het wel gedaan hebben? Bart was al erg gewend om lange afstanden te rijden in Australië en de voorwaarde was dat ik wakker zou blijven om hem gezelschap te houden. De meeste verkeersongelukken hier gebeuren doordat mensen in slaap vallen achter het stuur. Bovendien reden we met een auto wat ook sneller gaat dan met een (grote) camper. Kortom, wij hebben het hier goed over gehad en extra maatregelen genomen voor we vertrokken (Lees: Autocheck, extra water en eten mee, mensen laten weten welke route we zouden nemen).

Miles – 1 nacht op doorreis

Na een lange dag rijden kwamen we in het supersaaie mijnersdorpje Miles. Het kwam met bakken uit de lucht, het regenseizoen was begonnen, en het dorp had slechts 4 straten. Toch waren er veel motels, omdat er veel mijnwerkers zitten en het de enige grote plaats op de binnenlandse route naar het Zuiden. De tent lieten we ingepakt en eenmaal in bed leek het alsof we de weg nog steeds voorbij ons zagen flitsen.

In een troosteloos restaurant in het uitgestorven Miles

Het was een fantastische tijd en Queensland is heel gaaf. Het ‘echte’ Australië met eindeloze wegen met rode grond naast het asfalt, allerlei bijzondere (soms dodelijke) dieren en heerlijk weer. Een echt avontuur! Daarom toch deze blog want als je de grote afstanden en het klimaat incalculeert dan is er niks aan de hand en staat niets meer in de weg om een geweldige vakantie te hebben!