En route door Australië: Tasmanië

Geplaatst op 24 april 2016 by Lia

Tijdens het Paasweekend hebben wij (ein-de-lijk!) Tasmanië verkend per auto. Deze staat stond al een tijdje op ons Aussie to do list. Nu het nog herfst is, was het een mooie tijd om die kant op te gaan. Het kan namelijk fris zijn op het eiland, maar… Mooi is het er altijd. Hier delen we onze route.

Onderweg op Tassie

We waren ‘maar’ een weekje op Tassie. Natuurlijk veel te kort, maar lang genoeg om mooie plaatsen te bezoeken. Bart en ik hadden zo beiden onze favorieten en verrassend, die plaatsen niet bepaald bij elkaar in de buurt. Na 1,5 jaar in Australië zijn we wel wat gewend qua rijden dus besloten we gewoon onze favorieten te bezoeken. Tijdens het rijden zie je namelijk ook mooie gebieden.

Onze route op Tasmanië

Op het kaartje hieronder zie je onze route over het Zuidereiland. Ik zal de route per stad/dorp kort doornemen en wat we wel of juist minder leuk vinden aan deze plaats.

Binalong Bay (2 nachten)

De Bay of Fires stond op mijn lijstje en ik had Bart al snel overtuigd toen ik enkele foto’s liet zien. En het was ook fantastisch! Zo’n ongelooflijk wit strand hebben we nog maar weinig gezien en we zijn inmiddels heus wel wat gewend ;) De oranjerode keien in de baai geven het een sprookjesachtige sfeer. Tel daar een zonsondergang en lekker verse vis bij op en je snapt waarom wij het hier helemaal naar ons zin hadden.

Zonsondergang in de Bay of Fires

Binalong Bay is klein dus zorg dat je voldoende eten/drinken bij je hebt. Wij sliepen in een huisje zonder wifi en waar ook geen bereik was. Echt back to basics dus.

Liffey Falls (lunch)

Helaas stuurde ons navigatiesysteem ons de verkeerde kant op waardoor we halverwege de dag even door moesten rijden. Hierdoor konden we niet, zoals gepland, lunchen bij Liffey Falls. Dit schijnt een mooie spot te zijn dus ga zeker die kant (en stuur ons de foto’s, haha).

Tullah (2 nachten)

Tullah is dus echt een verschrikkelijk saai dorpje waar niks te doen is. Zorg dus ook hier weer voor genoeg eten en drinken. De reden dat we er verbleven: Er was verder niets meer beschikbaar tijdens het Paasweekend in de buurt van Cradle Mountain. Vanaf Tullah moesten we een half uur rijden naar Cradle Mountain, maar dat was zeker de moeite waard.

De start van de Cradle Mountain hike

Strahan (lunch)

Strahan ligt aan de kust dus als je wilt kun je daar even uitwaaien. Er is ook een kreek waar je, als je geluk hebt, een platypus kunt spotten. Gewoon gratis! Wij hadden helaas geen geluk, haha.

Vogelbekdier bordje

Queenstown (boodschappen)

Een typisch Australisch mijndorpje. Ooit welvarend en drukbevolkt, nu een vergane glorie. Nog steeds een van de leukere plekken om te stoppen want er zitten wat restaurantjes (verwacht er niet teveel van hoor), winkeltjes en een ‘grote’ supermarkt. Ook kun je nog meer over de mijngeschiedenis te weten komen in een tour. Die hebben wij niet gedaan maar schijnt wel interessant te zijn.

In de hoofdstraat van Queenstown

Westerway (2 nachten)

Barts ouders hebben hier vorig jaar geslapen en waren zeer enthousiast over het schattige huisje. Westerway is ook weer zo’n mini dorpje, maar we hadden onderweg flink ingeslagen dus we konden zelf koken in het huisje. Westerway is een goede uitvalsbasis voor Mount Field National Park waar we een zeer pittige maar vette hike hebben gedaan.

Bij jullie lente, bij ons echt herfst!

Hobart (1 nacht)

Wat hadden we een geluk met het weer in Hobart! Heerlijk zonnetje, aangename temperatuur. De eerste paar uur hebben we lekker in de zon gegeten en gedronken. Uiteindelijk door de stad gewandeld, niet zo groot, Salamanca Square onveilig gemaakt en lekker gegeten bij Blue eye. De volgende dag zijn we naar het Museum of New and Old Art (MONA) geweest. Dit is absoluut een aanrader, binnenkort volgt een blog over dit museum.

We vonden Tassie absoluut een aanrader en zijn heel blij dat we er zijn geweest. We snappen ook dat als je naar Australië komt dit misschien de eerste bestemming is die in je opkomt. Maar ALS je naar het eilandje wilt, hoef je je zeker niet te vervelen. Zoals wij zeiden: Het lijkt op Nieuw-Zeeland maar dan met lekkerder eten :)

Onze andere routes vind je hier: