En route door China

Geplaatst op 28 december 2014 by Lia

China is een gigantisch land en er is ontzettend veel te zien en te doen. Een reisroute bepalen was dus eigenlijk een onmogelijke opgave, want het was kiezen tussen allerlei geweldige opties. Ga je binnenkort zelf naar China en kun jij ook niet kiezen waar je wel of niet naartoe gaat? Misschien helpt deze blog je bij het knopen doorhakken.

Tiananman Square in Beijing

Hieronder vind je onze reisroute uit november 2012 op een kaartje van Google Maps. Per stad en/of étappe zal ik de keuze toelichten, ook zie je hoeveel nachten we hier hebben doorgebracht.

Onze route door China en Hong Kong

Beijing (3 nachten)

Vanuit Brussel vlogen we naar Beijing. De eerste dag hebben we rustig aan gedaan om te acclimatiseren en omdat we door het vliegen een nacht overgeslagen hebben. ’s Avonds hebben we Tiananman Square bezocht (zie hierboven). Verder bezochten we de Chinese Muur, de Verboden Stad en een avondmarkt. En hebben we natuurlijk Peking eend gegeten. Het was de eerste keer dat ik dat at en now I’m hooked!

Dit is toch gewoon Bowser uit Super Mario in Beijing?

Shanghai (3 nachten)

Vanuit Beijing vlogen we naar Shanghai, omdat dat net iets goedkoper en sneller (dachten we) dan de trein was. Helaas had onze vlucht vertraging, waardoor het uiteindeljk niet sneller bleek en we ook nog een vette vrijdagavond in Shanghai misten. Tot overmaat van ramp moesten we op zaterdagochtend op zoek naar een ander hostel dus de sightseeing startte later. Shanghai is echt fantastisch! Bezoek the Bund met die geweldige skyline, bezoek een wolkenkrabber voor nog meer skyline views en ga vooral lekker eten!

De geweldige skyline van Shanghai

Kunming (1 nachten)

Het vliegtuig bracht ons van Shanghai naar Kunming op een veel te vroege zondagochtend. Voor we goed en wel in Kunming waren, hebben we het even rustig aangedaan want we waren brak van een avondje uitgaan in Shanghai.

Dali (3 nachten)

Met de bus zijn we richting Dali gegaan. De tuktuk bracht ons bij ons guesthouse tegenover de oude stad van Dali. De volgende dag hebben we de oude stad verkend en een hike in de heuvels om de stad. Eigenlijk zouden we doorreizen naar Lijiang maar door wat algehele malaise van mijn kant zijn we terug naar Kunming gegaan.

Tempel in Dali

Kunming (2 nachten)

Toen we na een uur zoeken (lang leve Mandarijn en ons gebrek aan het spreken van die taal) eindelijk de juiste bushalte hadden gevonden, gingen we per bus door heel Kunming, lekker rondkijken, om uiteindelijk te hiken naar de top van de berg nabij Kunming. Prachtig uitzicht en ’s avonds uiteraard weer lekker eten. Helaas konden we de volgende dag niet naar de Dragon Bone’s Rice terraces (volle bussen).  Omdat we er al veel treinen volgeboekt waren en we wel genoeg tijd wilden hebben voor Yangshuo en omgeving, besloten we gelijk per trein richting Guilin (het dichtstbijzijnde station voor Yanghuo) te gaan. Daarom nog een extra nachtje Kunming.

Kunming gezien van de berg die wij 'beklommen' hebben

Kunming gezien van de berg die wij ‘beklommen’ hebben

Nachttrein Kunming – Guilin (1 nacht)

Wij vonden de nachttreinen in China meevallen. Zo, dat is eruit! Het is een rit van ongeveer 16 uur, die van ons had uiteraard vertraging. Wij kwamen aan op het station ver buiten de stad dus moesten met een tuktuk naar het centrum van Guilin. Daar zijn we met de bus richting Dazhai gegaan (instructies stonden in de Lonely Planet van China). De bus dropte ons langs de weg waar we een mannetje vroegen om ons naar Dazhai te brengen. Omdat het al schemerde, en we dus weinig keuze hadden, kostte dat tripje aardig wat, maar Dazhai is het waard!

Eten en vooral proosten met onze gastfamilie in Dazhai

Dazhai (2 nachten)

Wat ons overkomen is in Dazhai kun je hier lezen. Verder hebben we een hele mooie hike gemaakt tussen de rijstvelden, echt een aanrader! Wij vonden het hier nog redelijk authentiek overkomen. Misschien kwam dat doordat wij er in november waren, niet echt hoogseizoen.

Dazhai tussen de rijstvelden

Yangshuo (3 nachten)

Na een dagje bussen van Dazhai naar Yangshuo begroette dit toerististische dorpje ons met veel regen. De volgende dag hebben we dus even het weer afgewacht om onze activiteit te bepalen. Het werd fietsen in de omgeving van Yangshuo, in een woord: wow! De tweede dag zijn we met een boot over de Li-rivier door het karstgebergte gevaren, dat was WOW met hoofdletters! Je moet even door de toeristische zure appel heen bijten, maar dan is Yangshuo en omgeving echt super! Omdat Yangshuo toeristisch is, zijn er veel meer Chinezen die Engels spreken. Dingen regelen en organiseren ging in Yangshuo dus 10x sneller dan in de rest van China. Daarom durfde ik het ook aan om een keer echte Chinese acupunctuur te proberen.

Yangshuo - per fiets

Yangshuo – per fiets

Yangshuo - per boot

Yangshuo – per boot

Nachttrein Guilin – Shenzhen (1 nacht)

Weer een lange trip met de trein, maar dankzij onze voorraad eten en drinken zijn we die prima doorgekomen. In Shenzhen hebben we onze backpacks in lockers gedaan en hebben we de shopping malls onveilig gemaakt. Shenzhen is namelijk de plek waar zo’n beetje alles waar ‘Made in China’ op staat, gemaakt wordt. Tussendoor hebben we nog wat Dim Sum gegeten. Na onze shopping spree zijn we met backpack en al wandelend de grens met Hong Kong overgegaan. Aan de Hong Kong kant hebben we de trein/metro gepakt naar het centrum van HK.

Een van de vele Peking eend restaurants in HK

Hong Kong (3 nachten)

Barts wens ging in vervulling: we waren in food walhalla Hong Kong! De eerste dag zijn we met het treintje naar Victoria Peak gedaan, vanaf daar heb je een super vet uitzicht over de stad. ’s Avonds hebben we gegeten bij één van de vele restaurants in Hong Kong met een aanbeveling van de beroemde Michelingids. Van buiten zag het restaurant er mwah uit, maar het eten was er heerlijk! Verder hebben we nog uitgebreid meegedaan aan de ‘Zondagmiddag lunch is Dim Sum’ traditie en een markt bezocht. Op de laatste dag hebben we gechilld in Kow Loon Park en het Hong Kong Museum of History bezocht.

Uitzicht op HK vanaf Victoria Peak

Heb je vragen over deze route? Stel ze gerust!