En route door Marokko

Geplaatst op 6 december 2014 by Lia

Van Nederland vlieg je binnen vier uur naar het Noorden van Marokko. Dit maakt het Noord-Afrikaanse land uitermate geschikt voor een stedentrip of voor een langere vakantie. Wij reisden in juni 2013 drie weken door Marokko. In deze blog lees je over onze route, de plaatsen die we bezochten en wat we wel/niet leuk vonden.

De kamelen die ons naar het bedoeïenkamp brachten.

De kamelen die ons naar het bedoeïenenkamp brachten.

Op het kaartje hieronder zie je onze route door Marokko. Ik zal de route per stad kort doornemen en wat we wel of juist minder leuk vinden aan deze plaats.

Marokko reisroute

Onze route: Fez, Merzouga, Meknes, Chefchaouen, Assilah, Rabat, Casablanca, Marrakech, Essaouira en Agadir.

Fez (3 nachten)

We vlogen van Eindhoven naar Fez. Fez ligt redelijk Noordelijk dus dat leek ons een goed startpunt. Via ons hotel in Fez (Dar el Yasmine) regelden we onze overnachtingen in de woestijn nabij Erg Chabbi en in Merzouga. Bij de prijs zat een transfer per auto vanaf Fez naar Merzouga inbegrepen. Een lange dag in de auto, maar sneller dan met een bus. Als je ‘maar’ drie weken hebt, moet je toch ergens een concessie doen. Onderweg zijn we wel op mooie plaatsen gestopt voor foto’s.

De blauwe poort van de medina in Fez

Erg Chabbi en Merzouga (2 nachten)

Het hotel in Fez had ook een hotel in Merzouga dus daar verbleven we na onze nacht in de woestijn en nog een nachtje extra. Het was te warm om veel te ondernemen dus dat was een dagje chillen bij het zwembad, boekje lezen en kletsen met de Argentijnse meiden die dezelfde trip als wij maakten.

Vanuit de woestijn weer terug naar Merzouga per kameel.

Meknes (2 nachten)

’s Ochtends vroeg zijn we door iemand van het hotel in Merzouga afgezet in Errachidia. Daar namen we de (rechtstreekse) bus naar Meknes. Dit is wederom een lange reis. We hebben er voor gekozen om één dag volledig op te offeren aan die reis en wat langer in Meknes te blijven in plaats van het ‘opknippen’ van die reis in delen.

Zo gek... we belanden ineens weer op een markt.

Zo gek… we belanden ineens weer op een markt.

Chefchaouen (2 nachten)

Vanuit Meknes is het even wat geregel om in Chefchaouen te komen vanwege onhandige bustijden. Maar… we móésten daarheen volgens mijn vriendin Margot dus dan maar wat extra regelen en overleggen. En ze had gelijk: Chefchaouen is leeeeuk! Het blauwe stadje ligt in de bergen dus het is er koeler en er hangt een backpacksfeertje wat we verder niet meer hebben gezien in Marokko.

Blauw en wit zijn de codewoorden in Chefchaouen

Assilah (2 nachten)

Bart pluist de Lonely Planet altijd van voor tot achter uit. Al lezend stuitte hij op het kustplaatsje Assilah in het Noorden van Marokko. Een authentiek dorpje dat leeft van de visvangst. Het water liep al in Barts mond bij de gedachte aan versgevangen vis. Vanuit Chefchaouen was het wel een karwei om in Assilah te komen. Van Chefchaouen met de bus naar Tetouan. Daar overstappen naar Tanger en in Tanger weer een nieuw busticket kopen naar Assilah.

Assilah gezien vanaf het strand

Allesbehalve handig, maar we zijn er gekomen en het was inderdaad authentiek! In de zomer wordt het dorpje overspoeld met rijke Europese Marokkanen dus er zijn veel (relatief) dure hotels. In één hotel werden we geweigerd, omdat we niet getrouwd waren (dat is maar één keer gebeurd, hoor). Wij vonden een kamer midden in het dorp boven een koffietentje. De bedden waren slecht en er was al een tijdje niet gestoft, maar verder was het ok.

En ja, Bart had een bord vol verse vis :)

Bovendien vielen we met onze neus in de boter: dat weekend was er een muziekfestival precies tegenover onze kamer dus genoeg gezelligheid. Het strand is mooi en breed en er zijn terrasjes waar je ook als vrouw rustig kunt zitten zonder aangestaard te worden (zoals mij in Fez overkwam).

Rabat

Assilah is dan wel klein, het heeft wel een heel schattig treinstation. Treinkaartjes zijn voor Marokkaanse begrippen best duur, maar vergeleken met NL nog altijd goedkoop, dus het is niet erg druk in de trein. Wij waren dik tevreden over de treinen: schoon, koel en snel. Rabat hebben we alleen kort bezocht voor lunch en een wandeling. Onze backpacks hadden we op het station achtergelaten.

Mooie laan in Rabat

Casablanca (1 nacht)

De trein bracht ons naar Casablanca. Overdag was Casablanca goed te doen en hebben we een stadswandeling gedaan en de moskee bezocht. Op sommige momenten kon je goed zien dat Casablanca een stad in Afrika is: chaos, overal troep, dieren midden in de stad… ’s Avonds vonden we de stad minder prettig. Niet dat het direct gevaarlijk was o.i.d., maar we kregen geen goede vibe. Daarom zijn we na een dag weer verdergegaan, naar Marrakech.

De Hassan II moskee aan de zee in Casablanca

Marrakech (3 nachten)

In Marrakech waan je je in een sprookje van Duizend-en-één-nacht. Het begon al met onze Riad, ergens in zeer verstopt stukje van de Medina (zie deze blog), maar ook de stad was sprookjesachtig. Deed Casablanca Afrikaans aan, Marrakech geeft je echt het gevoel alsof je in het Midden-Oosten bent. Aangezien Marrakech eigenlijk midden in de woestijn ligt, en het er dus bloedheet is, deden we het overdag rustig aan. Het Djemaa el Fna plein bezoeken, lekker uitgebreid lunchen, zwemmen… ’s Avonds gingen we uiteraard weer naar het Djemaa el Fna plein voor het straateten of naar een fijn restaurant voor een tajine.

Prachtige kruidenstalletjes op de markt

Prachtige kruidenstalletjes op de markt in Marrakech

Essaouira (3 nachten)

De bus bracht ons weer verder naar het Zuiden, naar de kustplaats Essaouira. We hadden lovende verhalen gehoord over het strand in Essaouira, maar het viel ons een beetje tegen. Het was vies en door de wind niet echt een fijne plaats om te liggen. Wat niet tegenviel in Essaouira, was het eten. Net buiten de Medina staan kraampjes met verse vis. Jij bepaalt en koopt, zij maken het voor je klaar! Het dorpje op zichzelf is heel knus en gezellig dus zeker een aanrader.

Straatje in Essaouira

Agadir (3 nachten)

De laatste bus in Marokko was ook gelijk de ergste: pech onderweg, een slechte buschauffeur, niet werkende airco en overgevende medereizigers. We dachten dat het ons een keer bespaard zou blijven, maar nee hoor :) Terugvliegen met Ryanair vanaf Agadir was vele malen goedkoper dan vanaf Marrakech.

Echte Marokkaanse thee

Omdat een paar dagen relaxen ons best ok leek voor we weer aan het werk moesten, besloten we het supertoeristische Agadir te trotseren. En eigenlijk… viel het best mee! We hadden een wat duurder hotel gekozen dus misschien scheelde dat. We vonden de mensen in Agadir vriendelijker en vooral gezelliger dan in de rest van Marokko.

Kanttekening

Zoals je ziet, hebben we heel veel gezien en gedaan in Marokko en raden we je deze route ook zeker aan! Het enige wat we helaas helaas hebben overgeslagen, is de woestijn in het Zuiden: De omgeving van Ouarzazate en Aït Ben Haddou. We hebben allerlei opties bekeken om deze hoek van Marokko toch nog te kunnen bezoeken, maar het zat er niet in. We moeten dus nog maar een keertje die kant op :)

Wat vind je van deze route? Welke plaatsen heb je zelf aangedaan in Marokko of zou je graag willen bezoeken? Laat het ons weten!