En route door Nieuw-Zeeland: Zuidereiland (Milford Sound & Abel Tasman NP)

Geplaatst op 6 juli 2018 by Lia

Gaan we naar een tropisch eiland of gaan we nog één keer naar Nieuw-Zeeland nu we nog ‘in de buurt wonen’? Het werd dat laatste, want mooie eilanden zijn er in Azië ook genoeg, maar die ongerepte natuur is wel typerend voor NZ. En zo gingen we in december 2017 voor de laatste keer naar het land van de kiwi’s en de vele kleuren groen.

Lake Wakatipu

Omdat we al een groot gedeelte van het Zuidereiland hebben gezien, slaan we bij deze trip want must sees over zoals Mount Cook, Arthur’s Pass en Wanaka. Daarover kun je hier lezen.

Onze route over het Zuidereiland

Christchurch – lunch
Vanuit Sydney vlogen we ’s ochtends vroeg naar CHCH waar we, vanwege het tijdsverschil, aan het begin van de middag aankwamen. We pikten onze Apollo camper op en deden boodschappen op de route naar het Zuiden. Omdat het hartje zomer was, midden december, blijft het tot zeker 21:00u licht. Bovendien zijn we gewend aan rijden in Nieuw-Zeeland dus we konden in één keer doorrijden naar Lake Tekapo.

Het beroemde kerkje bij Lake Tekapo

Lake Tekapo – 1 nacht
Dit was de tweede keer dat we daar waren, wat is het daar mooi! Deze keer hebben we alleen wat foto’s gemaakt bij de kerk en bij het meer. De vorige keer hebben we ook de hike naar de top van Mount John gedaan.

’s Avonds aten we verse sushi (van de zalm uit het meer) met dit uitzicht

Te Anau – 2 nachten
Onderweg naar Te Anau rijd je langs Lake Wakatipu wat absoluut een foto waard is. De laatste keer dat we ‘in de buurt’ van Te Anau waren, om precies te zijn in Queenstown, was het hartje winter en waren de wegen richting Te Anau gesloten. Nu dus poging twee en wat hadden we prachtig weer!

Varens in overvloed tijdens een hike rondom Lake Te Anau

We hebben ons af laten zetten door een watertaxi en zijn vanaf de overkant van het meer teruggelopen naar Te Anau. Dit was zeker 13 kilometer, maar na zoveel uren rijden vonden we dat niet erg. In de middag hadden we een rondvlucht naar Doubtful Sound geboekt. Kost wa, hedde wa, maar absoluut een ervaring!

Doubtful Sound

Milford Sound area – 1 nacht
Omdat we toch een camper hebben, kunnen we overal kamperen waar dat is toegestaan. Daarom boekten we de allerlaatste bootcruise (rond 16:00) door Milford Sound, zodat het lekker rustig was. Onderweg naar Milford Sound kun je op vele mooie plekken stoppen, zoals Mirror Lake, en korte walks doen. Daar hadden we dus ook ruim de tijd voor.

Mirror Lake in de Milford omgeving

In de ochtend hebben we een poging gedaan om een deel van de Routeburn Track te lopen (wat we eerder ook al deden), maar het regende zo hard dat we dat maar hebben gestaakt.

Hier sliepen we, gewoon in het wild en niet op een camping.

Eenmaal op de boot werd het weer steeds beter en in het laatste uur scheen de zon! Wow! Wat een bijzondere omgeving! Op de heenreis hadden we al wat D.O.C. campings (Department of Conservation) bekeken en we kozen de mooiste. Dit was gelijk de duurste D.O.C. camping waar we hebben geslapen, volgens mij $23 NZD. Daar parkeerden we de camper naast een kabbelend beekje en zagen de zon achter de bergen verdwijnen.

Boundary Creek campsite bij Makarora – 1 nacht
Na een rustig nachtje vertrokken we op tijd. Omdat we al in Queenstown, Wanaka en omgeving zijn geweest, reden we daar voorbij. We troffen weer een mooie D.O.C. camping en omdat we er vroeg waren, hadden we een mooie plek. Bij de D.O.C. campings kun je niet reserveren, het is ‘wie eerst komt, die eerst maalt’.

Mooi uitzicht over Lake Wanaka op de D.O.C. camping

Fox Glacier – lunch
We hadden een flinke reis voor de boeg dus we vertrokken weer vroeg. In Fox Glacier hebben we alleen wat gegeten, omdat we in 2015 al op de Franz Josef Glacier zijn geweest. Dit is absoluut een aanrader.

Greymouth – boodschappen inslaan
Greymouth is een oord wat je wat ons betreft zo snel mogelijk weer moet verlaten. Wat zeker niet meehielp, was de regen die ons al de hele dag vanuit Makarora achtervolgde. In Greymouth hebben we alleen boodschappen gedaan en daarna zijn we snel doorgereden.

In afgelegen gebieden staan brievenbussen van verschillende boerderijen bij elkaar

Lake Rotoiti – 1 nacht
Ons einddoel van die dag was eigenlijk Abel Tasman National Park. Helaas regende het de he-le dag en dan met een camper over tweebaanswegen door de bergen… Dat schiet niet echt op. We moesten dus een andere plek zoeken om te overnachten en dat werd bij Lake Rotoiti in het Lakes National Park.

Lake Rotoiti

Bij het opstaan scheen de zon weer en wat bleek? Tot onze verrassing bleek Lake Rotoiti een erg mooi meer te zijn, lucky us! We huurden een kano en genoten van het zonnetje voor we verder naar het Noorden reden.

Kaiteriteri / Abel Tasman National Park – 2 nachten
Met een camping aan het strand, zaten deze ‘Aussie bums’ helemaal op ons plek. We boekten een kano (we hadden de smaak te pakken) en hike tour door Abel Tasman National Park voor de volgende dag en genoten van het mooie weer.

Loopbrug over een van de vele waterwegen in Abel Tasman National Park

Abel Tasman NP is één van de drukste nationale parken in Nieuw-Zeeland en dat merkten we zeker. Het was ook nog eens hoogzomer en bijna kerst dus topdrukte.

Het is een erg mooi park dus mocht je tijd genoeg hebben om naar het Noorden te gaan, ga!

Zonsondergang in Kaiteriteri nabij Abel Tasman National Park

Momorangi campsite nabij Picton/Marlborough Sounds – 1 nacht
Het was weer eens tijd voor een rustige D.O.C. camping. Net voor Momorangi campsite zit aan de linkerkant een camping. Als je ‘m niet ziet, dan kom je vanzelf uit bij Momorangi campsite. Ook prima, maar die is drukker, groter en duurder.

Marlborough Sounds

De Marlborough regio is bekend om de vele wijngaarden dus mocht je wat willen proeven, doe dat! In Picton zit ook een Nederlandse bakker waar je onder andere appelflappen en oliebollen (als je er eind december bent) kunt krijgen.

Kaikoura – 1 nacht
Kaikoura was lange tijd nagenoeg van de wereld afgesloten door de heftige aardbeving in 2016. De weg was toen wij er waren half december 2017 tijdelijk geopend. Als je deze kustroute wilt nemen, check dan even op internet of de weg open is.

Zeeleeuwen in Kaikoura

In Kaikoura zijn we naar de zeeleeuwenkolonie geweest. Je kunt redelijk dichtbij komen en er zijn er veel. Kijk wel uit voor broedende vogels. Wij kwamen blijkbaar te dicht bij wat nesten in de buurt, waarna we door enkele vogels het op ons gemunt hadden en we moesten vluchten :)

Christchurch
Ook net voor Christchurch zitten wijngaarden. Bij de meeste wijngaarden in Nieuw-Zeeland en Australië kun je naast wijnproeven ook vaak heel lekker eten. Dit laatste deden wij net voor onze terugvlucht naar Sydney. Daarna leverden we onze camper weer in bij Apollo en zij brachten ons met een shuttlebusje naar het vliegtuig vanwaar ‘we could fly home for Christmas’. Het was namelijk 24 december :)