En route – Japan

Geplaatst op 20 mei 2017 by Lia

In oktober 2016 bezochten we ein-de-lijk Japan. Dit land stond al jaren op ons verlanglijstje en we hadden hoge verwachtingen. Al op onze eerste dag (eigenlijk het eerste uur al, toen we naar de wc op Haneda Airport gingen) in Tokyo wisten we waarom we er al zo lang naartoe wilden gaan: Wat een bijzonder en fascinerend land!

Tempel op Miyajima

Daarom luidt ons advies: Go to Japan! En als je gaat, overweeg dan zeker onze route om vele highlights te kunnen zien!

Waarom we al in het eerste uur wisten dat Japan anders is dan alle andere landen? Nou, we gingen naar de wc op Haneda Airport waar een heel arsenaal aan knopjes naast de wcpot te vinden was. Spoelen aan de voor- of achterkant, harde of zachte straal, muziek, drogen…. Aan alles was gedacht! Best bijzonder toch?

Onze route door Japan

Anyway, terug naar waar het hier omgaat: De route! Per stad staat hoeveel nachten wij daar verbleven, wat we onder andere gedaan hebben en eventueel of we adviseren om korter/langer te blijven dan wij deden. Here we go!

Tokyo (Ginza) – 3 nachten
We landden op Haneda Airport wat een stuk dichterbij de stad is dan Narita Airport. We haalden onze vooraf bestelde Japan Railway Pass (absolute must als je veel door Japan gaat reizen) op, kochten twee simkaartjes en vertrokken per trein naar ons hotel in Ginza.

Shinjuku by night

Het bijzondere aan Tokyo is dat er eigenlijk weinig beroemde bezienswaardigheden te zien zijn, geen Opera House of Eiffeltorenachtige evenknie. Toch is er genoeg te zien en te doen.

Overal van dit soort gokautomaten. Ga zo’n hal in en verbaas je over de herrie!

De Tsjukiji Fish Market, Shinjuku, het grote kruispunt in Shibuya, Harajuku, techwijk Akihabara en natuurlijk lekker eten! Ook zijn we naar het Japanse theater geweest waar we overdag een deel van een urenlang theaterstuk hebben bijgewoond. Toevallig regende het die dag dus dat kwam goed uit.

Op de vismarkt

Matsumoto/Japanse Alpen – 1 nacht
Matsumoto is een klein stadje in de Japanse Alpen. De grote bezienswaardigheid is het Matsumoto kasteel, maar de reden dat wij er waren, was omdat we op doorreis waren naar Hirayu. We regelden de buskaartjes voor de volgende dag naar Hirayu en gingen op pad in Matsumoto. We hebben veel gelopen, onder andere dus naar dit kasteel wat echt mooi is, en gegeten. Kortom, een prima doorreisstadje maar langer dan een dag hoef je er niet te zijn.

Zo’n mooi kasteeltje!

Hirayu/Japanse Alpen – 1 nacht
We hadden twee redenen om de Japanse Alpen in te gaan: 1. Om de Alpen te zien (duh) en 2. om een Japanse onsen te bezoeken. Aan ons bezoek aan de onsen hebben we een heel blog gewijd. We konden pas om 16:00 inchecken dus we hebben een flink stuk gewandeld in de omgeving van Hirayu, heel mooi. Zie ook het filmpje.

De ‘eetkamer’ in ons onsenverblijf

Verblijven in een onsen is absoluut een aanrader, zeker ook met het heerlijke eten erbij, maar het kost wel wat. Een nachtje is voldoende voor de ervaring, maar als je het geld ervoor hebt, kun je twee nachten blijven. Nadat we uitgecheckt hadden, hebben we onze backpacks in lockers gedaan en zijn we met de bus naar Kamikochi gegaan.

Kamikochi – een halve dag
Wat een prachtige hike hebben we in Kamikochi gedaan. Het was niet eens zo lange wandeling (8km), maar de herfstkleuren, de aapjes, deze mooie brug hieronder… Top!

Hike in Kamikochi

Verder is er niks in Kamikochi dus neem de bus weer terug naar Hirayu. Wij zijn vanaf daar weer met de bus naar Matsumoto gegaan en vanaf daar gelijk met de trein naar Kyoto. Dit was wel een redelijke trip dus check de tijden goed van tevoren.

Kyoto – 3 nachten
Kyoto stond hoog op mijn lijstje vanwege mijn fascinatie voor de geishacultuur. Lees ‘Dagboek van een geisha’ van Arthur Golden en je snapt waarom je naar Kyoto moet. Ik wilde zelf graag als geisha/maiko door Kyoto lopen dus dat heb ik op de eerste dag gedaan. Ik had een boeking in de vroege ochtend op een zaterdag dus we konden hele mooie foto’s nemen.

Als maiko door Gion, Kyoto lopen

Kyoto heeft vele tempels dus je kunt je lol op als je er een aantal wilt bezoeken. Twee andere populaire bezienswaardigheden zijn de Fushimi Inari Taisha (tempel/heiligdommen) en Arashiyama, het bamboebos.

Fushimi Inari Taisha in Kyoto

Voor beide plekken geldt: Ga zo vroeg of zo laat op de dag mogelijk. Wij waren in de ochtend in het bamboebos en ja, het was er druk. De shrine is aan de andere kant van de stad, daar waren we aan het einde van de middag. Toen was het al niet zo druk meer. Als je verder de berg opgaat (goed voor de kuitjes!), is het rustiger en kun je prachtige foto’s maken zonder andere mensen erop.

Osaka – 3 nachten
Osaka is neonreclame, eten op straat, veel herrie (muziek) en heel veel mensen! Klinkt verschrikkelijk, maar dat is het niet. De stad komt ’s avonds tot leven en je kunt er heerlijk eten! Wij sliepen vlakbij de Namba Walk vol street food.

Osaka = grote reclamezuilen

Nara – middag
Omdat Osaka overdag niet zo bijzonder is (lees: uitgestorven want iedereen ligt z’n roes uit te slapen) en we toch gratis met de Japan Railway Pass konden reizen, zijn we een middag naar Nara geweest.

Todai-ji tempel in Nara

Nara is erg toeristisch vanwege de vele bezoekers voor de tempel en de hertjes zijn ook zeer populair. Het groenetheeijs is ook een aanrader, maar meer dan een dagje hoef je niet in Nara te zijn.

Kobe – lunch
Heel toevallig (maar niet heus) waren we in Kobe voor een lunch met een heerlijke Kobe hamburger. We moesten even zoeken naar een restaurant dat open was, dus zagen we gelijk wat van de stad. Niet heel spannend, maar als je in de buurt bent: Ga zo’n lekkere burger eten! Wij aten ‘m bij Wanto burger.

Kobe hamburger in Kobe

Himeji – kort bezoek
Vanuit Kobe pakten we de trein naar Himeji om het Himeji kasteel te zien. Helaas het kasteel voor een groot gedeelte dicht vanwege een verbouwing, maar kon ik er wel springen.

Himeji kasteel

Een van de redenen waarom wij er heen gingen, was omdat tegenover ons huis in Adelaide de ‘Himeji Garden‘ was. Himeji is een zusterstad van Adelaide en had deze tuin cadeau gedaan aan Adelaide. Kortom, als je in de buurt bent/tijd over hebt, is dit een leuk tripje. Maar je hoeft er niet speciaal heen.

Hiroshima – 2 nachten
Iedereen kent Hiroshima van het bombardement in de Tweede Wereldoorlog en dat was de reden waarom wij erheen gingen. Bart is zeer geinteresseerd in WO2 en wilde graag de kant van de Japanners zien.

Het Peace Memorial Park in Hiroshima

Hoe je het wendt of keert, het is indrukwekkend. Hiroshima is volledig platgegooid, maar omdat dit met atoombommen is gebeurd, was er nog meer schade. Zowel aan de stad als aan de inwoners. Het Hiroshima Peace Memorial Park en Museum zijn dus absolute must sees.

Peace Memorial Park 2

Er rijden bijna antieke trammetjes door de stad, heel leuk maar niet echt snel. Om ook een positieve gedachte aan Hiroshima te houden, zijn we de volgende dag naar het nabijgelegen Miyajima eiland gegaan.

Miyajima Island – dagje
Op dit eiland kom je per trein en ferry, allemaal gratis met de JR Pass. Die Pass is duur, maar voor ons was ‘ie zeer goed besteed.

De hertjes op Miyajima

Het eiland is klein en toeristisch en vooral bekend om de shrine die in zee staat. Toen wij er waren, stond de shrine niet in zee vanwege laagwater. Hebben wij weer ;)

Miyajima met de ‘instagramable’ shrine die op dat moment minder instagramable was :)

Wij vonden de tempel boven op de berg eigenlijk mooier (zie de allereerste foto in deze blog). Ook waren er weer overal hertjes die heel tam waren.

Tokyo (Shinjuku) – 2 nachten
Na een redelijke lange, maar comfortabele treinreis belandden we weer in Tokyo. Tip voor zo’n lange treinreis: Koop op het station een bentobox, takeaway eten dus. Lekker sushi eten in de trein :)

Shinjuku by night – lekker eten!

De tweede keer in Tokyo sliepen we in Shinjuku (eerste keer in Ginza), want dat vonden wij een gezellige buurt met veel lekker eten. We hebben ons suf gezocht naar een speciaal tentje waar Bart ‘de lekkerste soba noodles ever’ op heeft. Maar ja, wij spreken/lezen geen Japans dus het was dus old school zoeken voor gevorderden.

Proost!

Dat is dus een beetje een probleem. We hebben overal (behalve een restaurant in Nara) heerlijk gegeten, maar door de Japanse tekens en namen weten we bij het merendeel niet hoe het restaurant heette.