Toerist in eigen land: Amsterdam

Geplaatst op 30 augustus 2016 by Lia

Amsterdam, NL grachten volle maan

Amsterdam by night

Onze nieuwe landgenoten, Australiërs dus, zijn lyrisch over Amsterdam. Het is Amsterdam voor en Amsterdam na als wij vertellen dat we uit Nederland, nee geen Holland, komen. Wij zijn natuurlijk Brabanders en voormalig inwoners van Rotterdam dus dat gedweep met 020 is niet zo aan ons besteed ;)

Zoals gezegd, was het net tijdens ons bezoek aan Amsterdam prachtig weer. Daarom kregen we de tip om een bootje te huren (bij Boaty) om zelf door de grachten te varen. Zo gezegd, zo gedaan. Gewapend met een tas vol lekkers gingen we aan boord om drie uur te varen.

Lekker varen!

Lunch: Boca’s
Lunchen deden we bij Boca’s in de Pijp. Per persoon kon je kleine broodjes met beleg bestellen, zodat je niet hoefde te kiezen. Hartstikke leuk en lekker!

Onze broodjes bij Boca's

Onze broodjes bij Boca’s

Borrel: Café Lust
Inmiddels hadden we gezelschap gekregen op de boot en na het inleveren hebben we nog met z’n vieren geborreld bij Café Lust. Daar kwamen we toevallig langs en op het zonovergoten terras was op dat moment nog een fijne spot voor ons.

Met z'n vieren op de Amstel

Met z’n vieren op de Amstel

Diner: Lion Noir
Na het borrelen hebben we ons opgefrist in ons hotel, Hotel Vossius (Vossiusstraat) naast het Vondelpark. De kamer was warm, compact en een beetje donker dus niet echt een plek waar je uitgebreid wilde chillen. Dat was ook niet nodig, want de zon scheen nog volop. We hadden gereserveerd bij Lion Noir (Reguliersdwarsstraat) en dat was zeker nodig: Ook om 20:00 was het er nog druk! We konden in de tuin zitten en het eten was yum!

Ons avondeten... ;)

Ons avondeten… ;)

Onderweg naar het hotel hebben we nog een wijntje gedronken, maar geen idee meer waar. Laten we het erop houden dat het niet het eerste wijntje was die dag :)

Ontbijt: Cobra Café
Na een slechte nacht slaap (wietlucht in kamer, overstroomde douche enzo) hadden we weinig zin om lang te zoeken naar een ontbijt. Op het Museumplein zat het Cobra Cafe waar we lekker in het zonnetje zaten (en tip van de serveerster: Er is bijna altijd zon en niet zo druk dus altijd plek!) en we in het Engels werden aangesproken. Tja, op één van de meest toeristische plekken van Nederland is dat niet echt verrassend.

Het prachtige Rijksmuseum

Omdat wij beiden dol zijn op donker brood, hoe meer granen, hoe beter, waren wij in onze nopjes met twee dikke bruine bammen met beleg.

Rijksmuseum
Een andere reden waarom we op het Museumplein ontbeten, was zodat we snel het museum in konden. Hoe later op de ochtend je arriveert, hoe drukker het is. We zijn dus gelijk naar De Nachtwacht gegaan en daarna rustig dit prachtige museum verkend. Toen we een uur later weer bij De Nachtwacht waren, was het er inderdaad veel drukker.

Wie kent 'm niet?

Wie kent ‘m niet?

Wat een geweldig museum! Als je er nog niet geweest bent, ga zeker! Het is echt iets waar we als Nederland trots op mogen zijn!

Missie: Schoenen
Naast het bezoek aan het Rijksmuseum hadden we nog een missie: Van Lier schoenen voor Bart. Bart zweert bij dit merk dus bij elk bezoek aan Nederland hoort ook een bezoek aan de Van Lier winkel. Met drie paar schoenen struinden we over de grachten en ploften even neer bij De Herengracht om wat te drinken.

Amsterdam NL grachten

Lunch: Ellis Gourmet Burger
Shoppen maakt hongerig en we hadden afgesproken met onze voormalig reisgenoot Jaap dus dat konden we mooi combineren. Hij woont al drie jaar in Afrika en was ook even op bezoek in Nederland. We aten bij Ellis Gourmet Burger. Wederom op het terras met een typisch Amsterdam uitzicht (grachten, water, bruggen).

Na de lunch was het tijd om weer richting het hotel te gaan om onze spullen op te halen en per tram naar de Arena te gaan. Daar hadden we namelijk geparkeerd in een P+R gebied. Echt een aanrader, we betaalden 2 euro voor twee dagen parkeren!

Samen met Jaap

Dit ‘toerist in eigen land’ tripje is ons hartstikke goed bevallen en smaakt zeker naar meer. In september zijn we weer in Nederland, maar voor een korte periode. Omdat we vooral naar Nederland komen om familie en vrienden te zien, gaat daar ook de meeste tijd naartoe. Maar wie weet hebben we wel weer een momentje om Nederland te ontdekken.